Montag, 30. Juli 2007

Praag, 27-29 juli 2007


Mijn lang weekend in Praag in enkele punten:

1. Praag doet me denken aan Brugge. En dat is geen compliment - ik heb het niet voor Brugge. Weliswaar heel mooi, dat geef ik toe, maar niet "echt".

2. 2,5 dagen is niet genoeg om alles in Praag gezien te hebben, maar meer dan 2,5 dagen in Praag kan ik als overtuigde misantroop niet aan. Toeristen dat daar rondlopen! Massa's toeristen. Ik beloof plechtig (en ik weet dat ik deze belofte nooit zal kunnen houden, dus vergeet ze dan ook maar onmiddellijk, dit is enkel "bij wijze van spreken") dat ik nooit meer over de toeristen in Brussel ga klagen. En ja, ik besef dat ik zélf een toerist ben.

3. Praag is het paradijs voor mensen, die vinden dat vakantie eruit bestaat achter een gids met paraplu, pluchen beest op een stokje of een in de lucht gehouden krant achterna te hollen. Het soort mensen dat begint te panikeren als ze gedurende een nanoseconde hun paraplu/stok met pluchen beest/krant uit het oog verliezen.

4
. In de hemel (or whereever) zit Franz Kafka met een droevige, onbegrijpende blik in de ogen naar Praag te staren en vraagt zich af waar het in godsnaam misgelopen is. Franz-Kafka-T-shirts, Franz-Kafka-tassen, Franz-Kafka-mokken, Franz-Kafka-sleutelaanhangers. Naast Franz Kafka zit ervaringsdeskundige Che Guevara, die hem probeert te troosten.

5. Praag: de enige stad waar je moet betalen om samen met massa's andere mensen (zie punt 2) in een (weliswaar pittoresk) straatje vol toeristenwinkels te mogen lopen (en om er de préférence nog geld uit te geven.

6. Gisteren, aan de Astronomische Klok (zie titelfoto), commentaar van een Zwitserse toeriste, die naar de torentjes in de verte aan het turen was: "Ach, all die Türmli, so typisch Disney!". Euh, ja.


7. Maar ... al geeft dit relaas waarschijnlijk een andere indruk ... ik heb me geamuseerd. Tsjechisch bier heeft daarbij geholpen, lekker eten ook. Ik ben blij dat ik Praag gezien heb, ben niet van plan terug te gaan, maar als ik terug 'moet' (life can be hard sometimes) zou ik er ook niets op tegen hebben.

Keine Kommentare: